Varmt välkommen till det sjunde poddavsnittet!

Avsnitt 7 – Att visualisera data

Att samla in och analysera resultat från undersökningar och andra datakällor är en sak – att paketera och presentera datan på ett relevant och målgruppsanpassat sätt en annan! Alla som arbetar med NPS, kund- och marknadsundersökningar vet att kraftfull och väl förpackad data ofta är helt avgörande för att mottagaren ska kunna ta till sig budskapet. Många gånger är visualiseringen av ett undersökningsresultat helt avgörande för vilka beslut som kommer att fattas baserat på underlaget – och då gäller det att det blir rätt!

Men hur gör man? På MarketDirection har vi länge jobbat med olika typer av verktyg för att förpacka och presentera undersökningsresultat. På senare år har vi bland annat arbetat tillsammans med Dapresy, en systemleverantör med fullt fokus på datavisualisering och marknadsundersöknings-rapportering. I takt med att undersökningar ofta sker löpande och att beslutsunderlag ska uppdateras med färsk data, många gånger i realtid, har det blivit allt viktigare med ett kraftfullt systemstöd.

Det är av den anledningen som vi har bjudit in Anton Nilsson, Account Manager på Dapresy, till Lojalitetspodden. I avsnittet pratar vi med Anton om vad man ska tänka på, vilka fallgropar som finns och vilka de största nyttorna med datavisualisering kan vara.

Dagens gäst

Anton Nilsson, Account Manager på Dapresy

Anton Nilsson

Avsnitt med flopp/flipp

Anton berättar om känslan när man inser att flygbolaget har dubbelbokat dig, helt med flit…

Tips och råd

Kolla in ett par fina dashboards – exempel på hur undersökningsresultat från bland NPS-mätningar och annan kunddata kan presenteras på ett attraktivt sätt:

Dapresy

Här kan du även titta runt i MarketDirections demoversion:

Kundinsiktsportal


Vi bakom podden

MarketDirection logga

 

Tillbaka till startsidan

Här kan du gilla eller dela (aj) oss:
Avsnitt 7 – Att visualisera data