Varmt välkommen till det fjärde poddavsnittet!

Avsnitt 4 – Om eNPS med Vapiano


Lojala medarbetare, bättre lönsamhet?

Att nöjda och lojala medarbetare är viktigt för de flesta verksamheter är kanske ingen större nyhet. Men hur viktigt är det och går det att koppla direkt till ekonomiska nyckeltal och lönsamhet? Om du frågar Hanna Mannberg, tidigare VD på restaurangkedjan Vapiano är svaret definitivt ja.

I detta avsnitt av Lojalitetspodden berättar Hanna om hur Vapiano mäter och utvecklar kundupplevelsen med hjälp av NPS-metoden men även hur eNPS, dvs lojaliteten bland medarbetarna, tydligt påverkar gäst-NPS:en och därmed även lönsamheten hos de olika restaurangerna.

Dagens gäst

Hanna Mannberg, tidigare VD Vapiano

Hanna_Mannberg

Avsnitt med flopp/flipp

Hanna utvecklar ett resonemang om hur gott ledarskap får medarbetare att må bra – vilket direkt avspeglar sig i bemötandet med kunden.

Tips och råd – Underlag att ladda hem

Hur gör man för att mäta NPS och nöjdhet bland sina medarbetare? Här hittar du ett övergripande exempel på hur NPS-metodiken kan användas i en medarbetarundersökning. Följdfrågorna gör det möjligt att få underlag för mer analys i vad som ligger bakom eNPS-värdet.

Infoblad eNPS

Resultatet från de löpande medarbetarundersökningar ger förståelse och insikt i vad som behöver genomföras för att stärka lojaliteten bland medarbetarna. Den process och struktur som följer av eNPS-metoden gör det sedan möjligt att effektivt och stegvis få igenom förändringar i verksamheten för att öka lojaliteten hos medarbetarna.

Tänk på att varje verksamhet är unik och att din undersökning behöver anpassas för att matcha just er verksamhet. Kontakta oss gärna för stöd i ditt eNPS-arbete.

 

Vi bakom podden

MarketDirection logga

 

Tillbaka till startsidan

Avsnitt 4 – Om eNPS